Japansk kunst

Denne video er så fin med den skrøbelige musik, skovens eventyrlighed og den lille trillende bold. Måske er det fup, men det virker. Jeg er i al fald solgt og fascineret af dette lille kunstværk. Se det og bedøm selv. Tak til La Rimule, hvor jeg fandt videoen.

This video clip is so fine with the delicate music, the fairytale-like woods and the small rolling ball. It could be a trick but it works for me. I am fascinated by this little art of work. Take a look and decide on your own. Thanks to La Rimule where I first saw the clip.

 

 

Reklamer

Yoga morgnen over alle

Hvad er bedre end at gøre det, man altid drømmer om? Jeg drømmer rigtig ofte om at være den helt vildt seje yogini, der starter hver dag med en ordentlig omgang yoga. Men det sker langt fra hver dag, det sniger sig i gode perioder måske op på 1 gang om ugen.

Men her til morgen vandt jeg kampen mod den varme seng og stop tidligt op for at lave yoga. Hip hurra! Jeg er nu så høj over sejren og samtidig heeeeelt afslappet efter en 75 minutters restorativ yoga. Jeg føler mig totalt overskudsagtigt og overvejer endda at tømme den forbandede opvaskemaskine.

Faktum er, at jeg nu overvejer at gentage succesen i morgen tidlig – og glæder mig til en lang arbejdsdag. Say what??!!

Picture is from http://www.yupedia.com

Mit program har jeg bygget over over to forskellige serier fra min yogabibel “Yoga As Medicin”.

1. Reclining cross-legged pose (Supta Svastikasana) 5 min
2. Cross bolsters backbend 3 min
3. Supported downward-facing dog pose (Adho muka svanasana) 3 min
4. Half moon pose (Ardha Chandrasana) 1 min
5. Half moon pose (Ardha Chandrasana) 1 min – the other side
6. Wide legged standing forward bend (prasarite padottanasana) 2 min
7. Headstand (Sirasana) 3 min
8. Supported camel pose (Ustrasana) 1 min
9. Supported legs-up-the-wall pose (Viparita Karani) 2 min
10.Supported shoulderstand (Salamba Sarvangasane) 2 min
11. Downward-facing dog (Adho muka svanasana) 1 min
12. Meditation 10 min

Udstyr:
Yogamåtte
Tæppe
2 bolsters (jeg brugte puder og dyner)
Stol (dette havde jeg ikke, derfor udskiftede jeg de oprindelige inversions i øvelse 8-10 med de beskrevne variationer, der kunne gøres med mit udstyr)

Nomaderne kommer

Hvad er mere cool end at rejse rundt til europæiske storbyer, gøre det man elsker aller mest, og møde mennesker med samme passion? Jeg kan i al fald ikke komme i tanke om noget bedre at foretage sig hverken sommer eller vinter.

Som du måske har læst, var jeg i Oktober i Berlin til den første samling af European Yoga Nomads. Jep, det er nemlig navnet på dette skønne koncept. I Januar var jeg så i Basel i Schweiz for endnu engang at mødes med yoganomaderne og dyrke en hulans masse yoga. Det var på den tur, at jeg mødte Chris Chavez og blev lidt forelsket.

Nu er turen så kommet til København. Og det bliver så skarpt, så festligt og så energizing. Yogastudier fyldt med mennesker fra hele Europa, potluck på den ekstremt hyggelig cafe Glamour Puss, teacher practices, og en 3-timers session under ledelse af Chris Chavez og Nanna Wagner.

Det bliver rock’n’roll!

Hvis du er interesseret, så er der stadig pladser. Send en mail til eyn@pathoftheheart.dk for tilmelding eller tjek mere ud på Facebooksiden European Yoga Nomads – spring session in Copenhagen eller kast dig i grams med vores næsten færdige hjemmeside http://www.yoginomads.eu.

Make new friends. Explore new places. Expand your yoga

Yoga er godt for dårligdomme

Yoga er ved at blive mainstream i Danmark. De nationale medier tager i stigende omfang emner om yoga og dens helbredende virkninger op, som en del af hele sundheds- og livskvalitetsbølgen.
Mine egne erfaringer med yoga som terapi for kroniske musearme, rygproblemer og voldsom stress gør, at jeg altid læser mediernes dækning af hvad jeg selv kalder Yoga Terapi med stor interesse.

Således faldt jeg i dag over 2 artikler i FRI på Berlingske.dk, som alle er med til at skabe opmærksomhed om yogaens kvaliteter.

Yoga er godt for dårligdomme giver en noget sløset – men dog en form for – gennemgang af nye forskningsresultater, der tyder på at yoga kan kurere stress. Artiklen formulerer det således: “at forsker mener at have bevist for at yoga er et effektivt våben i bekæmpelsen af stress-relaterede sygdomme som depression, angst, højt blodtryk og hjerte-sygdomme.” Helt så klart bliver det dog ikke formuleret af forskerne selv, men når jeg ser bort fra journalistikkens kvalitet på FRI, er det dejligt at se yogaens helbredende virkninger fremhævet. Læs selv forskningsresultaterne her.

Derfor bliver du sundere af yoga og meditation-artiklen opsummerer, hvorledes dyb afslapning (som meditation) er vejen til et sundere helbred. Det fede ved denne artikel, er egentligt at det bliver nævnt, at resultaterne kommer fra Harvards nye store forskningssamarbejde mellem Harvard Medicine School og Bensons Institute of Mind Body Medicine. Hvis man vil have en fyldestgørende gennemgang af forskningsresultaterne, og tips til diverse meditationsmetoder anbefaler jeg et kig på The Independents artikel om emnet.

Indrømmet. Inderst inde bliver jeg meget opløftet, og samtidig enormt stolt af at kende Timothy McCall, der med en corny term bliver kaldet for yoga-doktor, som i mange år har skrevet om yogaens helbredende karakter. Det, vi ser evidens for i denne nye forskning, er, hvad Timothy McCall har skrevet om det sidste årti. Bogen Yoga As Medicin fra 2007 er min personlige bibel, selvom jeg er ateist, og kan anbefales alle med interesse for yogaens helbredende karakter.

Samtidig får læsningen af disse artikler mig også til at tænke på, hvorfor der ikke er et dansk forskningscenter, der er dedikeret yogaens virkninger, nu når de har i både Sverige og USA? Det må da være på tide, at vi danskere kommer med på denne bølge – rent forskningsmæssigt – sådan for alvor!