Yoga er godt for dårligdomme

Yoga er ved at blive mainstream i Danmark. De nationale medier tager i stigende omfang emner om yoga og dens helbredende virkninger op, som en del af hele sundheds- og livskvalitetsbølgen.
Mine egne erfaringer med yoga som terapi for kroniske musearme, rygproblemer og voldsom stress gør, at jeg altid læser mediernes dækning af hvad jeg selv kalder Yoga Terapi med stor interesse.

Således faldt jeg i dag over 2 artikler i FRI på Berlingske.dk, som alle er med til at skabe opmærksomhed om yogaens kvaliteter.

Yoga er godt for dårligdomme giver en noget sløset – men dog en form for – gennemgang af nye forskningsresultater, der tyder på at yoga kan kurere stress. Artiklen formulerer det således: “at forsker mener at have bevist for at yoga er et effektivt våben i bekæmpelsen af stress-relaterede sygdomme som depression, angst, højt blodtryk og hjerte-sygdomme.” Helt så klart bliver det dog ikke formuleret af forskerne selv, men når jeg ser bort fra journalistikkens kvalitet på FRI, er det dejligt at se yogaens helbredende virkninger fremhævet. Læs selv forskningsresultaterne her.

Derfor bliver du sundere af yoga og meditation-artiklen opsummerer, hvorledes dyb afslapning (som meditation) er vejen til et sundere helbred. Det fede ved denne artikel, er egentligt at det bliver nævnt, at resultaterne kommer fra Harvards nye store forskningssamarbejde mellem Harvard Medicine School og Bensons Institute of Mind Body Medicine. Hvis man vil have en fyldestgørende gennemgang af forskningsresultaterne, og tips til diverse meditationsmetoder anbefaler jeg et kig på The Independents artikel om emnet.

Indrømmet. Inderst inde bliver jeg meget opløftet, og samtidig enormt stolt af at kende Timothy McCall, der med en corny term bliver kaldet for yoga-doktor, som i mange år har skrevet om yogaens helbredende karakter. Det, vi ser evidens for i denne nye forskning, er, hvad Timothy McCall har skrevet om det sidste årti. Bogen Yoga As Medicin fra 2007 er min personlige bibel, selvom jeg er ateist, og kan anbefales alle med interesse for yogaens helbredende karakter.

Samtidig får læsningen af disse artikler mig også til at tænke på, hvorfor der ikke er et dansk forskningscenter, der er dedikeret yogaens virkninger, nu når de har i både Sverige og USA? Det må da være på tide, at vi danskere kommer med på denne bølge – rent forskningsmæssigt – sådan for alvor!

2 thoughts on “Yoga er godt for dårligdomme

  1. Pingback: Meditation i 30 dage « Lilla Lykke

  2. Pingback: Hjerteskærende forskning | Lilla Lykke

Skriv et svar

