Meditation Dag 15

For godt 14 dage siden besluttede jeg mig at forsøge at få meditation integreret i min hverdag. Som sagt besluttede jeg mig for en prøvetid på 30 dage for at gøre processen overskuelig. Nu er jeg halvvejs og derfor er det på sin plads med en status.

De to første uger gik over alt forventning, og til min egen store overraskelse mediterede jeg mellem 10 og 15 minutter hver morgen. Og jeg nød det! Med et stort fjoget smil startede jeg morgenerne fyldt med energi og ikke mindst ro, trods dagens kommende gøremål.

Men så kom denne weekend… hmmm. Undskyldning? Her er den: Jeg passede en hund, som står uhyrligt tidligt op (dens ejere er overdrevne morgenmennesker), og ja, med dens piven og utilpashed, måtte jeg ud af døren, da den midt om natten besluttede sig for, at nu havde jeg altså sovet længe nok.

Lørdagens udsatte praksis smittede af på søndag (og jeg kan ikke engang kaste skylden bytur og alvorlige tømmermænd!), og søndagen smittede af på onsdag. Og mandag og tirsdag blev kun til meget få minutters meditation.

Status er altså: Jeg er ude på et skråplan. Det går jævnt ned af bakke.

Min første erfaring er, at når jeg glemmer at meditere en enkelt morgen, smitter det meget hurtigt af på den næste morgen. Dog hjælper det at have en blog, så jeg føler, at jeg står til ansvar for nogen. Måske det er et universielt trick?

Min næste udfordring bliver nu at mestre kunsten i ikke at udsætte min alarmklokke om morgenen. Så jeg prøver igen.

Musikken redder mig igen

Da min eks-kæreste skred for et par år siden, valgte han at gøre det samtidig med, at jeg nødtvunget opgav mit job pga. stress og heraf utallige fysiske skavanker. Han flyttede ind hos elskerinden og jeg stod tilbage med en kæmpe luksuslejlighed i det nye København, et desillusioneret virkelighedsbillede, en fælleshund som nu var min, og absolut ingen indtægt – eller snarlig udsigt hertil.

No need to say, men det var uhyrlig svær situation at stå i. Jeg følte mig med ét frygtelig identitetsløs, uelsket og uværdig.

Heldigvis findes der mennesker, der træder til, lytter og forstår i kritiske situationer. De udgør en essentiel støtte, eller det som den franske filosof Bourdieu, ville kalde min sociale kapital. Det viste sig, at jeg havde en rigtig stærk social kapital, for jeg oplevede en helt exceptionel støtte fra mine venner og familie (og jeg er dem stadig usigeligt taknemmelig!), som gav mig styrke til at kæmpe mig op igen.

Mine venner og familie var der for mig. Men de kunne selvfølgelig ikke mandsopdække mig i alle døgnets 24-timer. Så når jeg var alene, begyndte jeg rode alt min musik igennem, og jeg opdagede pludseligt, at jeg fandt trøst i de mange sange, som handler om kærestesorg, længsel mod en lysere fremtid og indre styrke. Det var en ny verden, som åbnede sig for mig. Med ét lagde jeg mærke til teksterne og forstod, hvad Tina Dickow mente, når hun sang “Love is Cruel to the Sensitive Kind”. Med ét følte jeg mig som en del af en gruppe, og det gav mig energi.

Jeg har samlet lidt af mine favoritter. Så tag godt imod musikken, som gør mig glad og mindful, og skal bringe mig godt igennem 2012.

Yogakort III : Syllabus 1

Yogakortene begynder at tage form. Det er jo efterhånden længe siden, at jeg startede på projektet, som du kan se på mine tidligere posts her (Yogakort I) og her (Yogakort II), men efter min “yoga-påske”, fik jeg fornyet interesse for mit gamle kreaktive projekt. (Elsker simpelthen saks, pen og papir projekter!)

Mit mål med yogakortene er lære basisstillingernes* navne på Sanskrit og Engelsk.

I dag er der kommet sanskrit navne på bagsiden og engelske navne på forsiden. Kortene skal desuden indeholde guidelines til instruktion af stillingen, og evt. terapeutiske egenskaber eller vigtige forholdsregler i stillingen.

96157880841211e180c9123138016265_6.jpga83baa66840d11e1be6a12313820455d_6.jpg

c3c3c822840d11e1989612313815112c_6.jpge67ae3a0840d11e1b9f1123138140926_6.jpg

19c77656840e11e18cf91231380fd29b_6.jpg2d10497c840e11e1b10e123138105d6b_6.jpg

*I Anusarayoga lærer man alle 336 yogastillinger af tre omgange. På den første immersion lærer man basisstillingerne i Syllabus 1, på immersion 2 lærer man stillingerne fra Syllabus 2 og så kan du nok godt regne ud, hvad der sker på den tredje immersion.

Jeg kan i øvrigt anbefale at tjekke den her video ud, som viser Darren Rhodes illustrere alle 133 stillinger udført som en sekvens. Han er virkelig ekstrem. Det er i øvrigt i forbindelse med denne video, at der også blevet taget billederne, jeg har brugt som illustrationer.

#Meditation – I 30 dage

Hvis du mediterer dagligt, får du et lykkeligt liv. Okay okay. Jeg ved det godt, men overdrivelse fremme jo forståelsen. Det er i al fald videnskabeligt påvist, at meditation er godt for mange ting, bl.a;

  • mindskes risikoen for stress og
  • modvirker depression og
  • hjertekarsygdomme og
  • for højt blodtryk og
  • styrker koncentrationsevnen og
  • indre ro og
  • mindsker behovet for søvn.

Derfor er det jo enormt svært at finde brugbare argumenter for, hvorfor jeg ikke skal meditere dagligt.

Sandheden er bare, at jeg siden 2007 har forsøgt at få en daglig rutine som inkluderer meditation, men successen har altså været varieret. I perioder af uger og måneder har jeg med succes startet dagen med 5-10 minutters meditation. Og så har der været virkelig lange periode (sig halve til hele år), hvor jeg bare har nedprioriteret det ved at bruge argumentet “det har jeg ikke lige tid til i dag“.

Denne gang skal det dog være anderledes. Det har jeg lovet mig selv. Derfor har jeg opsat tre regler for mig selv:

  1. soveværelset må først forlades når jeg har mediteret
  2. to minutters meditation er også meditation
  3. jeg skal meditere i de næste 30 dage

Målet er at få etableret en rutine, hvor meditation er lige så naturligt som at spise morgenmad. Jeg tror, at disse regler kan hjælpe mig med at nå målet. Jeg har endda indrettet mit soveværelse, så yogamåtten er det første mine tæer rammer, når jeg træder ud af sengen. Alt er sat op:  yogamåtte, puder, tæppe og searinlys. Så der er ingen undskyldninger for ikke at meditere.

Let the OM begin!

Dalai Lamas levelregler

Da jeg surfede rundt på nettet her til aften, faldt jeg over disse leveregler fra Dalai Lama. De er gået viralt og jeg elsker dem virkelig. De stemmer så fint overens med alt, hvad jeg dagligt lærer i Anusara-yogaen, som jeg praktiserer (og velsagtens alle andre former for yoga). Det er nok ikke tilfældigt, eftersom buddhismen udspringer af hinduismen, hvor yogafilosofien også har sin oprindelse.

Jeg synes, at det er 20 meget smukke regler at bygge sit liv op efter. Hvad synes du?

1.Take into account that great love and great achievements involve great risk
2. When you lose, don’t lose the lesson.
3. Follow the three R’s:
–  Respect for self,
–  Respect for others and
–  Responsibility for all your actions.
4. Remember that not getting what you want is sometimes a wonderful stroke of luck.
5. Learn the rules so you know how to break them properly.
6. Don’t let a little dispute injure a great relationship.
7. When you realize you’ve made a mistake, take immediate steps to correct it.
8. Spend some time alone every day.
9. Open your arms to change, but don’t let go of your values.
10. Remember that silence is sometimes the best answer.
11. Live a good, honorable life. Then when you get older and think back, you’ll be able to enjoy it a second time.
12. A loving atmosphere in your home is the foundation for your life.
13. In disagreements with loved ones, deal only with the current situation. Don’t bring up the past.
14. Share your knowledge. It is a way to achieve immortality.
15. Be gentle with the earth.
16. Once a year, go someplace you’ve never been before.
17. Remember that the best relationship is one in which your love for each other exceeds your need for each other.
18. Judge your success by what you had to give up in order to get it.
19. If you want others to be happy, practice compassion.
20. If you want to be happy, practice compassion.
Oprindeligt publiceret på BodyMindGreen.com