Det perfekte liv

Hvis du for 5 år siden, havde fortalt mig, at jeg skulle lade mit hjerte vise vejen til det gode liv, havde jeg smilet venligt, og overbærende stemplet dig som en sød, men lidt virkelighedsfjern hippie. 

For mig var indbegrebet af lykken at følge samfundsnormerne om at få en flot universitetsuddannelse, en dejlig intelligent kæreste, en prestigefyldt stilling – og samtidig være indbegrebet af en tjekkede, festlig og støttende veninde, en interessant og lækker kæreste, en betænksom datter, og en sportsudøvende musikefascinerede økologiorienterede københavner-kvinde.

Min ide om det perfekte liv, viste sig bare at være den sikre vej til stress. For jeg fulgte ikke mit hjerte, men derimod hvad jeg troede, at andre forventede at jeg skulle gøre, – hvem jeg skulle være.

Nedturen er på mange måder blevet en ny chance. En mulighed for at finde ud af, hvem jeg er, hvad jeg kan lide, hvad jeg vil. Det har givet mig mulighed for at vælge et liv, baseret på mig og mine behov fremfor andres forventninger. Det lyder som en selvfølge, og det er det helt sikkert også for nogle mennesker. Men har man et “pleaser-gen” og er opdraget som en venlig og pligtopfyldende pige, så kan det være virkeligt svært at mærke, hvad man virkelig vil og hvad man egentlig selv har lyst til. Kan man bedst lide chokolade- eller vanilieis, socialdemokratiet eller de radikale, hippiere eller hipstere?

Selvfølgelig er det ikke altid lige let at mærke, hvad jeg egentlig gerne vil. Så når jeg står i et svært valg, prøver jeg at huske at mærke efter, hvad jeg ville vælge, hvis der ikke fandtes samfundsnormer, prestigehierakier og penge. Og hver gang jeg vælger dét som i maven føles rigtigt, viser det sig at være det rigtige valg. At være det, som er allermest mest ‘mig’.

It is only with the heart that one can see rightly;
what is essential is invisible to the eye.
– Antoine De Saint-Exupery

Skriv et svar

