Når dårligt bliver godt

De fire første dage i påsken har jeg tilbragt på en intensiv workshop (såkaldt immersion) med den legendariske Sianna Sherman. John Friends nære ven – og en af Anusaraligaens top-3-yogalærer.

Jeg glædede mig gevaldigt til at gense Sianna, som jeg mødte for første gang sidste sommer til en workshop om Bhakti i San Francisco. Dengang gik jeg fra mødet med hende, som jeg troede skulle blive min yoga-gud, med et tungt hjerte og en dårlig smag i munden, efter at have overværet en session præget af lærerens ligegyldighed og arrogance over for deltagerne. Så jeg glædede mig især til at få den første negative oplevelse med Sianna vendt til noget positivt.

Asana-wise blev det et okay fin workshop, men generelt led undervisningen gevaldigt under, at 6 dages filosofi pensum var presset ned til 4 dage, som blev jappet igennem, og anatomilæren udeladt, og så virkede Sianna bare lidt for uengageret og undervisningstræt. Det er selvfølgelig forståeligt, at man bliver træt af at undervise på 15. år, men når man afkræver deltagerne 4000 kr, så lover man samtidig at levere et indhold af højeste kvalitet. Og det gjorde Sianna bare ikke. Og her må jeg så desværre tilføje – igen!

Selvom jeg sværger til yoga, som en vej til at finde mere balance og lykke, så kan jeg konstatere, at alt yoga ikke lige godt.

Men i den tantriske filosofi er det dårlige slet ikke så dårligt. Det er et middel til at lære at skelne skidt fra kanel. At kunne kende forskel på godt og dårligt. Havde vi ikke gode og dårlige oplevelser, ville alle oplevelser bare være leverpostejsfarvede og uden smag. Med et ironisk glimt i øjet, vil jeg derfor takke Sianna for at gøre mig bevidst om, hvilke kvaliteter ved workshops og yogalærere jeg værdsætter. Så Sianna, tak for en middelmådig workshop.

One thought on “Når dårligt bliver godt

  1. Pingback: Yogakort III : Syllabus 1 « Lilla Lykke

Skriv et svar

