Propper i hjertet

Det kan være mit barnlige forsøg på at undslippe sandhedens konsekvenser, eller et dybt ønske om, at min far en dag skal kunne føle glæden over at være Bedstefar, at jeg i dag sidder i toget på vej over for at overbevise ham om fordelene ved et ayurvedisk livstilsprogram.

Da min far for et år siden, midt i en samtale med min mor, blev helt bleg og fraværende, blev der tilkaldt en ambulance. På sygehuset scannede de min fars hjerte og fandt tegn på endnu en passeret blodprop. Han var i forvejen på blodfortyndende medicin, så lægernes råd var, at han skulle skippe kaffen og cigaretterne.

Absolut værdifulde råd, men med mine voksende viden om Ayurveda, restorativ og terapeutisk yoga, er jeg overbevist om, at der skal mere til.

Selveste Bill Clinton, den junkfood glade mand, er blevet overbevist af yogaens og madens effektfulde virkninger. Han lagde sin livstil om efter at have konsulteret Dean Ornish, en anerkendt læge og forsker i ayurvedaens og yogaens helende egenskaber. Og tabte i tilkøb 10kg så han nåede ned på sin vægt fra studieårerne. Men han fik det også bedre og har ikke haft blodpropper siden.

Hvis Clinton kan omlægge sit liv efter en blodprop, så kan min far vel også!

Livstilsprogrammet til min far har jeg lagt på baggrund af Dean Ornish’s forskning om forbyggelse af blodpropper, samt min viden fra Ayurveda og terapeutisk yoga.

Programmet til min far inkluderer:

– 20-30 min gåtur i moderat tempo
– yogaøvelser (ardho matsyendrasana, bhujangasana, salamba sarvangasana og savasana)
– pranayama (3-dels åndedræt)
– meditation
– low-fat vegetarisk diæt (masser af grønsager, frugt, fuldkornsbrød, sojaprodukter og 3-4g omega3 fiskeolie)

Men det er kun den langtsigtede plan. For min far er en gammel mand. Med mange (usunde) vaner. Og det er med aldrende mænd som cirkusheste: de er svære at lære at løbe den anden vej rundt i manegen.

Derfor skal jeg i den første samtale med ham, undersøge hvor vi skal starte og hvad der er den bedste motivation. Vælger jeg det rigtige sted, vil han måske komme tilbage efter mere. Og som fan af amerikansk politik, spår jeg at historien om Bill Clinton er et godt udgangspunkt og jeg i aften kan sætte mig ind i toget hjem med en følelse af, at have gjort en lille forskel.

Skriv et svar

