Lidt refleksioner om at være yogi

Jeg finder det ofte lidt svært at fortælle folk, at jeg dyrker yoga. Det fik mig til at tænke over, hvorfor jeg har det sådan.

Det er egentlig ikke, fordi jeg skammer mig over det, tværtimod elsker jeg jo min yoga og hele det fantastiske liv og netværk det bringer med sig. Men når jeg ikke bruser ud med, at jeg dyrker yoga til alle og enhver, så tror jeg det skyldes at mange af mine medmennesker har en lidt gammeldags opfattelse af, hvad en yogi er. Måske tror folk, at jeg er ligesom Swami Yogananda, som her på videoen?

Selvom jeg dyrker yoga, kommer jeg aldrig til at være vegetar, leve i cølibat, frasige mig alkohol, eller tilvælge anden form for asketisk levevis. Det var vist kun Buddha, og så boddhierne i Indien, der vælger den livsstil.

Som dansk kvindelig københavner yogi søger jeg ikke en form for eskapisme, eller forsager det kapitalistiske og materialistiske liv. Tværtimod handler yogaen for mig om noget helt andet. Yogaen handler mest af alt om at blive bedre til at være mig. Det bliver jeg ikke ved at frasige mig den verden, som jeg lever i.

Så når jeg vælger at ønske mig økologisk tøj til jul, så er det fordi, at miljøhensynet betyder noget for mig. Det samme, når jeg køber en brugt sofa, selv finder frø til at plante næste års altanblomster og går på loppemarked for at finde noget gammelt trælegetøj, som jeg trylle om til knagerækker. Jeg kunne vælge at købe mig til det hele, men jeg elsker rent faktisk at sysle med krydderurterne og blomsterne på altanen, at finde på nye indretningsideer og lede efter de rette ting til at realisere dem, samt at passe på miljøet.

Jeg vælger simpelthen at gøre tingene på denne måde, fordi det gør mig glad. Og hvad end der får folk til at vælge det liv, som de gør, så håber jeg bare, at de vælger ud fra, hvad gør dem allermest glade. For det er i bund og grund essensen af yoga for mig. At tilvælge de ting, som giver en flest lykkestunder i hverdagen.

Skriv et svar

