Hr rektor. Stress er ikke en enlig svale!

20120807-114406.jpg

For et par måneder siden foreslog jeg min arbejdsplads, at vi indførte yoga som en del af tilbuddet til vores stressede studerende.

Men som rektor så præcis formulerede det i sit afslag, så tog vi nok hånd on vores studerende – og han havde ikke i sinde at oprette nye tiltag.

Jeg kunne ikke være mere uenig, da jeg ikke mener, at en studievejledning (som kun består af egne studerende) der kan vejlede i kursusvalg samt henvise til studenterrådgivningen er “at tage nok hånd om sine studerende”.

Tværtimod. Studerende skal min. vente tre måneder på at komme til samtale hos en professionel psykolog hos Studenterrådgivningen og det er lang tid, hvis man er deprimeret, stresset eller har angst.

Hvad der taler imod yoga på universitetet, kan jeg ikke se.

Fordelene er jo overvældende (og det her er kun et lille udvalg):
– reducering af stress
– bedre koncentrationsevne
– forøget følelse af livskvalitet
– bedre humør
– flere medfølende samfundsborgere
– og alt dette burde jo give en hurtigere og bedre gennemførelse af studiet = økonomisk gevinst for uni.

Men hvad er det monstro så, der afholder ham? Er det mon fordi yogaens effekter ikke er understøttet af forskningen? I så fald, vil jeg anbefale min rektor at læse den nyeste forskning om yogaens positive virkninger på studerende.

Selv elsker jeg det faktum, at der er videnskabelig evidens for yogaens effekt. Især når jeg selv har mærket det på egen krop. Men jeg ville ønske, at jeg havde haft et tilbud om yoga på uni under min PhD, for så var jeg nok ikke endt med at brænde helt ud og måtte bruge to år på at lære at læse og arbejde igen!

Så kære rektor, jeg håber du vil tage dine studerende alvorligt, når de i trivselsevalueringerne udtrykker, at de er meget stresset og når vi, som underviser og vejleder dem, oplever deres stress hver evig eneste dag.

One thought on “Hr rektor. Stress er ikke en enlig svale!

  1. Pingback: Mit 2012 | Lilla Lykke

Skriv et svar

