Jeg må skabe mig rum og tid…. til yoga!

Solen skinnede så dejligt i morges, at jeg besluttede at lave mine pranayamas og meditationspraksis på altanen. Det viste sig hurtigt, at det var svært at finde ro. En lille dreng og hans mor spillede bold, metroens bremser hvinede, pludrende cyklister med strandtasken i kurven, glade hundebjæf og fulgefløjt, skabte tilsammen et meget forstyrrende lydbillede.

Jeg blev siddende og begyndte at tænke på, hvad jeg netop lige har lært på min yogalæreruddannelse, nemlig vigtigheden af at skabe sig et rum for fordybelse. På sanskrit hedder det, at skabe sin Mandala, når man skaber sig et helligt sted og tid til at praktisere sin yoga.

En af de dominerende principper i en Mandala, er princippet om beskyttelse, at etablere grænser. Cindy Lee giver i bogen Yoga Body, Buddha Mind følgende guidelines til at skabe et helligt rum:

  • sluk mobilen
  • fej gulvet (for at signalere et skift)
  • start og afslut praksis med OM

I Relax & Renew af Judith Lasater, bliver anbefalingerne til Mandalaen endnu mere konkrete. De retter sig dog mod den restorative praksis, men kan i en vis udstrækning sagtens inspirere.

  • Der/du skal være stille
  • Der skal være ro
  • Der skal mørkt
  • Der skal være varmt (nok)

Pantanjali er dog heller ikke sen til at komme med konkrete guidelines i klassikeren Yoga Sutras, hvor han skriver at rummet skal være ca. 2×3 meter.

Jeg har ikke mange muligheder for at praktisere uforstyrret, da jeg bor med flere mennesker. Men selvom omgivelserne aldrig bliver helt perfekte (eller også er de gode som de er?) har jeg virkelig erfaret, hvor vigtigt det er ikke at udfordre sig selv mere end nødvendigt, når det kommer til at skabe min Mandala.

Fremover holder jeg mig til at placere yogamåtten mellem sengen og bogreolen, for der passer den bedst ind lige nu.

2 thoughts on “Jeg må skabe mig rum og tid…. til yoga!

  1. Pingback: Min puja | Lilla Lykke

  2. Pingback: Mit 2012 | Lilla Lykke

Skriv et svar

