En ny udfordring på yogamåtten

20120904-072430.jpg

Jeg er løbet ind nye udfordringer på yogamåtten. Min morgenpraksis er i de sidste par uger blevet kompagneret af et lydinferno fra en byggeplads og et rytmisk rystende gulv.

Forstyrrelserne har fået mig til at tænke på, at der eksisterer to typer af udfordringer, når man laver yoga. Dem, som kommer indefra en selv og dem som kommer udefra.

Yogatimerne i yogastudier ofte er centreret om udfordringerne indeni een selv, og giver redskaber til at håndtere fysiske og mentale udfordringer.

Lydforstyrrelser fra en byggeplads er en type af udfordringer, som i høj grad må siges at være eksterne. Det interessante er dog, at løsningen skal findes internt – indeni mig – nøjagtig ligesom når jeg har udfordringer på yogamåtten, som skyldes min egen krop eller sind.

Så jeg har valget om at forsøge at acceptere forstyrrelserne og dermed ikke lade dem få opmærksomhed, når jeg laver min praksis. Eller at flytte min morgenpraksis til et andet sted og dermed eliminere lydproblemet.

Det sidste er pt ikke en mulighed, så jeg må ty til førstnævnte løsningsmodel. Helt ærligt er jeg ikke superoptimist, men må hellere gøre forsøget.

Så tilbage på måtten med mig!

Skriv et svar

