At finde ind til stilheden igen

20121017-222456.jpg

“There is away between voice and presence
where information flows.

In disciplined silence it opens.
With wandering talk it closes.”

Det er ikke altid let for mig at være nærværende og fokuseret på det som jeg laver. Slet ikke når arbejde, forpligtigelser, venner og fornøjelser samler sig i en stor bunke oveni hinanden. Så bliver jeg stresset, mister fokus og lader mig drive med af alle gøremålene, så timerne og dagene udviskes. Uden at stoppe, sortere, og vælge mit fokus fortsætter jeg enten indtil min krop udsender blikkende stopsignaler i form eksem i ansigtet eller indtil den tvinger mig ned til jorden i en brat timeout.

Når jeg så ligger der på badeværelsesgulvet, træt i hele kroppen, indser jeg, at jeg har glemt at stoppe op, evaluere og prioritere mine gøremål.
Lige i det øjeblik opdager jeg, at jeg har løbet med mine tanker ud af døren og ind gennem den næste, videre, fremad, jeg skal også lige nå det næste på listen.

Havde jeg sat mig ned, inden min krops lavede en timeout, havde jeg selv indset, at det var tid til at tage nogle valg. Fravalg. Hvis jeg havde taget mig tiden til at lytte og mærke efter, havde jeg vidst, hvad kroppen nu fortæller mig her på badeværelsets kolde gulv. At jeg skal huske at finde stilheden – eller det rum hvor jeg mærker hvordan jeg egentlig har det. Og så handle derud fra.

Skriv et svar

