The day the pain became useful

Tumblr Photography

Citatet bragte minder frem, da jeg fandt det på dagens netsurfing-tur. Og dog. Smerte er nærmere ordene for de følelser, citatet vækker. Jeg kan fysisk mærke de smerter, som jeg havde tilbage til vinteren 2009 og de følgende 18 måneder, hvor livet bare var en boulevardbred rutsjetur nedad. I en orkan af  økonomisk, jobmæssig, helbredsmæssig, kærlighedsmæssige og helt igennem eksistentiel nedtur, skulle jeg finde et fast fundament til at genopbygge mit håb til fremtiden.

Det var endnu sådan en dag, efter flere mislykkede forsøg på at rejse mig til lykke, at jeg desillusioneret gik hen på universitetet, ind i køkkenet til mine tidligere kollegaer og tilbød mine kompetencer. Jeg tror, at jeg tænkte at jeg ikke havde mere at miste. Jeg kunne kun vinde. Den eftermiddag skrev jeg min første blogpost, for jeg var som på speed og lykkeligere end titusinder køer på sommergræs. Jeg havde fået et job. Otte timer om ugen. Efter 18 måneder i helvede var det, at skulle arbejde otte timer om ugen sammen med min gamle forskningsgruppe, som at træde ind i paradis.

I dag, 16 måneder efter min første blogpost, arbejder jeg stadig på universitetet. Jeg arbejder idag 20 timer om ugen, er økonomisk uafhængig om et splitsekund, har fået et langt bedre helbred og er blevet bedre til at leve med de forskellige skavanker min krop har. Jeg har fundet kærligheden (i al fald til mig selv), og ikke mindst har jeg fået tillid til, at livet har noget at tilbyde mig. Og at jeg har noget at tilbyde verdenen.

For 18 måneder siden sagde mine nærmeste, at smerten ville gå over. At mareridtet ville ophøre. Og jeg nok skulle klare den. De havde alligevel ret. Jeg har aldrig været lykkeligere i hverdagen end jeg er nu.

Someday this pain will be useful.

One thought on “The day the pain became useful

  1. Pingback: Mit 2012 | Lilla Lykke

Skriv et svar

