#Ayurvedakur 3 – Retrospektivt

IMG_4716

For godt en måned siden, valgte jeg at konsultere en ayurvedisk læge for mine fortsatte vejrtrækningsproblemer og trykken for brystet. Jeg havde overvejet det i længere tid efter at have stiftet kendskab med Ayurveda (gammel indisk lægevidenskab) under min teacher training i restorativ yoga og ikke mindst efter en stor aha-oplevelse om grundene til mine hyppige eksem-udbrud i ansigtet (aha-oplevelsen kan du læse om her). Men urimeligt høje timepriser på 1200 kr. havde hidtil afholdt mig fra at gøre forsøget.

Jeg kontaktede Dr. Sanjay efter at have fulgt hans forelæsningsrække om ayurveda på Københavns Universitet i efteråret. Han tilbød en konsultation til en fjerdedel af prisen, virkede fagligt kompetent, så jeg bed på.

Foruden at være en lille sympatisk og underfundig indisk mand, var han super dygtig til at konstatere, at mine vejrtrækningsproblemer og trykken for brystet ikke kun skyldtes dårlig holdning (også kendt som slump-asana), men også indtagelse af forkert føde. I hans termer var der tale om en vata ubalance, altså for meget luft i min krop. Mine tarme skreg med andre ord på bedre mad, og derfor gjorde de så ondt.

Dr. Sanjay ordinerede mig en liste med spise og drikke, yogaøvelser og anvisninger til daglige rutiner. Nogle af tingene, fx. dagligt at smøre min krop ind i en bestemt olie eller at drikke specialfremstillet vand krydret med orientalske frø, virkede både for omstændigt og lidt for hokus pokus for mig. Så jeg valgte at følge et udvalgt af hans råd.

2012-11-17 12.03.32

For at sætte forbrændingen op skulle jeg indtage ingefær, lime og varmt vand før hvert måltid. Jeg har gjort dette hver morgen i ca. 7 uger nu, og har kunne mærke en betydelig forbedring. Samtidig fulgte jeg i 75% af tiden hans råd om at spise varmt og tilberedt mad, samt at udskifte de kolde glas vand med varmt vand eller te.

Effekterne har været store. Min trykken for brystet er helt forsvundet. Det er mine vejrtrækningsproblemer dog ikke helt, men jeg har også sjusket med min rygtræning meget længe, og ved at den er nødvendig for at jeg kan trække vejret fuldt ud.

Det er skønt at finde noget, som virker. Men det bedste ved det hele er faktisk, at det ikke er helt hokus pokus. For ifølge de sundhedskyndige, er det banal viden, at kroppen ved indtagelse af rå grønsager, skal bruge ekstra meget energi på at nedbryde maden, og derfor producerer mere luft. Når man indtager varmt mad, er maden allerede delvist nedbrudt og kroppen kan derfor nemmere og hurtigere optage de gode ting fra maden. Og indrømmet, så har jeg  i de sidste par år spist rigtig mange rå grønsager, nok mest fordi energien ikke har været til andet.

Men nu er det farvel til raw food og goddag til minus trykken for brystet og varm mad.

Læs de andre indlæg om min ayurvedakur her

One thought on “#Ayurvedakur 3 – Retrospektivt

Skriv et svar

