Yogalærerudannelse – at vælge den rigtige

18 Passed

Jeg har fået min opgave i den restorative yogalæreruddannelse tilbage. Bestået står der øverst på forsiden. Det er dejligt at vide, selvom jeg paradoksalt nok har modtaget min nye titel med skepsis.

Jeg har nemlig et ambivalent forhold til, at man så let kan kalde sig yogalærer. Efter 4x weekendkursus og en 5 siders opgave (som jeg i øvrigt havde løst helt fejlagtigt) føler jeg mig langt fra klædt på til at være lærer i yoga. Jeg mangler meget mere viden om anatomien og fysiologien. Jeg mangler praksis, jeg mangler erfaringen, jeg mangler mange flere prøvekaniner og mentortimer.

Ambitionerne for uddannelsen var – i mit perspektiv – større end tidsrammen. Det kan være svært at være det første hold på en ny uddannelse, for lærerne vil så meget og det ender ofte med, at man kun får kradset lidt i overfladen – på mange flader. Og 40 timer til at gennemgå alt ender med at blive til intet.

Jeg er selvfølgelig glad nok for, at jeg kan kalde mig yogalærer, men det er alligevel med en helt forkert følelse i maven. Det var bare for let at få titlen på den måde. Men jeg medgiver også, at mit kritiske blik helt sikkert kommer af, at jeg arbejder i universitetetsverdenen, som jo i høj grad er vant til at jonglere med pensum, didaktik og lovkrav, der er skabt for at sikre kvaliteten i de offentlige støttede uddannelser.

Jeg har i al fald besluttet, at jeg ikke vil gå ud og markedsføre mig på baggrund af min nye titel. Det føles simpelthen forkert.

Når jeg nu retrospektivt kan sammenligne min erfaring fra deltagelse i en del internationale workshops med en lokal uddannelse, så tegner der sig et klart billede. På de workshops og uddannelser, som undervises af velrenommerede og internationale yogalærere, er niveauet og kravene høje. Du får mere valuta for pengene simpelthen med andre ord.

Så mit råd til alle yogalærer-aspiranter er…

  • Vælg en uddannelse, som har kørt før. Måske endda mange gange.
  • Tal med andre som har taget uddannelsen, og gerne flere som har forskellige oplevelser af forløbet.
  • Deltag i workshops eller tag timer med dem, som underviser, så du ved om deres stil passer til dig.
  • Søg efter uddannelser som undervises af velrenommerede og internationale lærere. Mange af dem holder faktisk forløb i København eller en europæisk storby.

I fremtiden vil jeg stadig tage workshops her i landet og i mit lokale yogastudio, men uddannelser vil jeg fremover lede efter i udlandet.

Jeg kan bare bedre lide, når barren ligger for højt end for lavt.

Skriv et svar

