Søvnløse nætter

Untitled

Torturbødlerne ynder at fratage et menneske dets søvn for at nedbryde deres fange psykisk og vinde en magtkamp. Spædbørn bruger midlet over for deres forældre i de første 2-3 år af deres liv, måske for at anskaffe sig et solidt fodfæste til de næste 18 års værdikamp med forældrene.

Men stressede mennesker gør det ved dem selv. Men hvorfor gør vi det mod os selv og hvad handler den kamp om, som vi forsøger at vinde?

Siden starten af december har jeg lidt af en ny form for stress. Nemlig søvnløse nætter. I starten var det acceptabelt, fordi semesteret lakkede mod enden og jeg havde udsigt til en lang juleferie. Men siden midten af januar har det været stressende at være stresset. Når jeg ikke får sovet i en eller to nætter bliver jeg ekstrem sensitiv, pylret og muggen.

Den anden dag gik jeg ind i køkkenbordet og straks brød jeg i gråd. Hele lørdagen styrtede jeg rundt i lejligheden, gjorde rent, fiksede ting, og skulle hele tiden lige nå én ting mere. I dag var jeg til en klassisk koncert og da min veninde spillede hendes stykke på celloen, trillede tårerne ud under mine lukkede øjenlåg.

Genkendeligt og samtidigt enormt trættende må jeg indrømme, at jeg bliver nødt til at vinde kampen over mine mange ideer, vilde energi og tankemylder. For inde bag aktiviteten er jeg træt, træt, træt. Og jeg har brug for at sove. Så jeg prøver med det allerbedste jeg har lært at komme ned i kroppen og væk fra aktiviteten i hovedet.

Og på de bedste dage, sover jeg på gulvet på min yogamåtte, for træt til at kæmpe mig op i sengen efter endelig at have vundet over tankemylderet.

Citatet på billedet øverst er af Albert Camus. Albert Camus var en fransk forfatter, journalist og filosof. 1913-1960.

2 thoughts on “Søvnløse nætter

  1. ❤ når jeg ikke kan sove laver jeg en guided savasana af hele kroppen i mit hoved, samtidig med jeg trækker vejret dybt ned i maven – alt sammen i min seng.

    • Tusind tak for rådet, Pernille. Det lyder som en rigtig god ide! Det vil jeg prøve i aften 🙂

Skriv et svar

