Hvad yoga måske også er…

Source: kimklassencafe.com on Pinterest

Den anden dag skulle jeg fortælle til en veninde, hvad yoga var. Jeg aner ikke, hvor det kom fra, men ud af min mund røg noget i stil med:

Yoga er egentlig bare gymnastik tilsat en masse quote dropping

Ikke name dropping. Nej, men citater i en lind strøm.

Når jeg nu efterrationaliserer, bliver jeg overbevist om, at der er noget om det.

Tjek fx. hvad du og dine yoga-venner poster på Facebook. Her er mit bud: Du serial-poster smukke billeder tilsat livskloge ord, sagt af en elller anden mere eller mindre kendt ikonisk frihedskæmper, filosof, forfatter eller religiøs leder.

Prøv også at lytte til, hvad du egentlig siger til dine venner, når de beder om dit råd. Hvem har ikke hørt “Go with the flow”, “Follow your heart” eller “Be with it” komme ud af munden på sig selv? Måske i en omskrevet form. Men alligevel.

Er det bare mig, eller er der faktisk noget om snakken?

Screen Shot 2013-03-09 at 10.25.11 PM

// Efter kommentaren fra Janni, blev jeg simpelthen nødt til at erstatte citet “the only way out is through”, som jeg oprindelig havde postet til dette indlæg, med mit coverbilledet fra min Facebook profil. We are all one of a kind:)

2 thoughts on “Hvad yoga måske også er…

  1. Et stykke hen ad vejen har du ret!

    Hele den fysiske del af yogaen – asana – kan til en vis grænse sammenlignes med gymnastik. Nu har jeg ikke studeret gymnastik så intens som jeg studerer yoga. Men så vidt jeg ved har gymnastikken ikke en søster som yogaen har ayurvedaen? Har man for eksempel vrøvl med fordøjelsen, er der jo en hel serie af twistede stillinger der kan gå ind og hjælpe her.

    Og så er der også hele det mentale og meditative aspekt af yogaen, der kan skabe ro og afbalancere nervesystemet.

    Ja vi bruger mange citater og facebook flyder over med smukke billeder krydret med kloge ord og gode råd! (mine yndlings er dog af nyere dato: “if you have time for facebook you have time for yoga” eller “shut down and do yoga!”

    Men jeg kender godt det der med at skulle forklare hvad yoga er… For hvad er det egentlig? Mere end noget andet er det måske et system der gør et eller andet uforklarligt ved os, der gør at vi føler os bedre tilpas i en til tider underlig verden?! Men det er bare ikke altid lige den forklaring man giver en person der aldrig har beskæftiget sig med yoga… Medmindre man ønsker at det skal lyde lettere suspekt 🙂

    Så jeg ville nok også have gået med de fysiske øvelser der er krydret med nogle gode historier eller citater.

    God pointe Anne 🙂

    • Ja, der er masser af ting, som mit svar ikke rummede. Og som du skriver, kan det også blive lidt krøllet at skulle komme omkring hvorledes det mentale, personligheden, den individuelle fysiologi og det meditative aspekt også kan være en del af yogaen.
      Det er jo sjældent i de hjørner af yogaen, at de fleste stifter bekendtskab med yoga. For de aller fleste starter mødet med yogaet på en yogamåtte i et fitnesscenter eller yogastudio. Så derfor tror jeg også, det er nemmest at tage afsæt i den fysiske aktivitet på yogamåtten, når man skal forklare, hvad yoga er.

      P.S. Jeg har engang forsøgt at definere yoga som værende noget med en livsfilosofi, men det endte helt galt, for han forlod sin plads og kom aldrig tilbage til baren.

      Nogle gange er det godt bare at holde det simpelt.

Skriv et svar

